Woensdag was ik aanwezig bij de Nima inspiratiesessie over Shared Value. Sowieso qua format een aanrader: 8 uur start met ontbijt, een kort en krachtige workshop over een actueel thema, interessante groep marketeers en om half 12 meteen weer door naar het werk.

Shared value, een mooi onderwerp. Welke rol heb je in het emotionele leven van de klant? Geen geblaat meer via advertising die iedereen toch weg zapt, maar echt waarde creƫren voor de klant.

Voorbeelden te over: KLM met gerichte mails, bv 3 maanden voor vertrek bij een lange reis. Of een extra service: voor 60 euro extra 30cm meer beenruimte tijdens de vlucht. De energiereuzen komen met besparingsapps zoals Toon en eThermostaat. Spelletjesfabrikant Jumbo levert pionnen voor de iPad om daarop interactief Ganzenbord te kunnen spelen.

De workshopleiders van Buro Brood gaven aan dat normaliter er gesproken wordt over de waarde voor de klant versus de waarde voor het bedrijf. Zij stelden echter voor het uit te breiden naar vier waardedimensies: klant, organisatie, samenleving en medewerker.

Een interessante gedachte, want welke waarde voeg je als onderneming toe aan de samenleving? Of aan je medewerkers? Een interessante om je eigen onderneming op te ranken?